Van Queenstown naar Manapouri - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Peter en Jenny, Jan en Suzan Stroober en Majoor - WaarBenJij.nu Van Queenstown naar Manapouri - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Peter en Jenny, Jan en Suzan Stroober en Majoor - WaarBenJij.nu

Van Queenstown naar Manapouri

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Peter en Jenny, Jan en Suzan

26 November 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

23-11-2007
Vanmorgen vertrokken we van Queenstown naar Manapouri.
Aanvankelijk zouden we naar een camping in Te Anau gaan maar door een tip van een NZ-er op de camping werd dit Manapouri. Minder druk en direct aan het gelijknamige meer waar vandaan de tocht naar de Doubtful Sounds gemaakt kan worden. (Hierover later meer)
Kort na ons vertrek kwamen we bij het dorp Athol waar een fraai oud treinstation vanaf de weg te zien was. Juist op dat moment arriveerde daar ook een schitterende antieke stoomlocomotief, de “Kingston Flyer”. Het station en spoor blijken alleen in gebruik voor de historische rit van Kingston naar Athol en v.v.
De eerst rit op dit spoor was in 1878. Trein en station zijn in de oorspronkelijke staat gehouden.
De locomotief werd aan een zestal even antieke wagons gekoppeld, kolen werden geschept en her en der werd voor het publiek wat gepoetst.
Dan vertrekt de trein met veel stoom en stoom-gefluit.
Ik ben geen kenner van antieke treinen, maar voel dat dit wel een juweeltje moet zijn.
Hopelijk komen de foto’s hiervan goed over.
De tocht voortgezet door een mooi landschap waarna we in Te Anau aankwamen.
Hier lunchten we, deden wat praktische zaken zoals boodschappen, internet en foto’s van geheugenkaarten naar cd schrijven.
Vervolgens naar de camping in Manapouri gereden. De camping blijkt een Amerikaans (zij) / Nederlandse (hij) leiding te hebben. Beide in de 70 jaar, schatten wij, en zij blijkt zeer bijdetijds. (We hebben hem niet gesproken). Als hobby hebben ze het verzamelen van oude auto’s. Er staan o.a. 7 Moris Minors.
Hier hebben we ook onze excursie voor de volgende dag geboekt; de Doubtful Sound Cruise.
De Doubtful Sound is een van de sounds in het New Zealand Fiordland.
Hierover alvast drie opmerkingen:
- De naam Sound staat voor rivierdelta en is abusievelijk door Europeanen (Engelsen) gegeven. Het zijn hier fjorden, namelijk door gletsjers uitgesleten valleien met hoge kliffen.
- De naam Doubtful is gegeven door Captain Cook toen hij in 1770 deze smalle doorgang binnenvoer. Hij twijfelde of zijn schip wel kon keren in deze haven (Doubtful Heaven)
- Een andere, meer bekende Sound is Milford Sound. Wij kozen voor Doubtful Sound omdat zowel de reisorganisatie als enkele echte Nieuw-Zeelanders ons dit aanraadden. De Milford Sound is namelijk goed bereikbaar over de weg en daardoor drukker, toeristischer. Dagelijks worden er busladingen toeristen geleegd.
De Doubtful Sound is minstens even mooi, maar slecht bereikbaar, dus veel ongestoorder.
De Doubtful Sound is niet direct via de weg te bereiken. Per boot moet het Manapouri Lake worden overgestoken, vervolgens moet per bus een tocht door het regenwoud en over de Wilmot Pas gemaakt worden waarna pas aan boord gegaan kan worden voor de tocht over de Doubtful Sound. De bovenstaande complexe tocht is aan slechts één organisatie gegund, Real Yourneys, die dit op kleine schaal uitvoert. (6 bussen en 4 boten)
Dus alles niet te gemakkelijk en kleinschalig, houden zo.
Jan

Peter en Jenny, Jan en Suzan

Wordt reisverslag van Suzan en Jan en Jenny en Peter. Reis gaat via Hong Kong naar Aukland Nieuw Zeeland. In Nieuw Zeeland wordt een camperreis gemaakt over het Noorder en Zuider Eiland. Vanuit Christchurch wordt vervolgens gevlogen naar Fiji waar op een resort op een van de eilanden 6 dagen wordt doorgebracht om vervolgens door te vliegen naar Sydney Australie waar wij nog een aantal dagen zullen zijn om tenslotte via Hong Kong terug te vliegen naar Nederland.