Een bewolkte dag op ons eiland - Reisverslag uit Suva, Fiji van Peter en Jenny, Jan en Suzan Stroober en Majoor - WaarBenJij.nu Een bewolkte dag op ons eiland - Reisverslag uit Suva, Fiji van Peter en Jenny, Jan en Suzan Stroober en Majoor - WaarBenJij.nu

Een bewolkte dag op ons eiland

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Jenny, Jan en Suzan

12 December 2007 | Fiji, Suva

Vrijdag 7 december 2007
Na goed geslapen te hebben kijken wij uit het raam en zien een wisselend bewolkt weertype. De zee ziet er nog steeds niet naar uit dat er een orkaan nadert. Bij het ontbijt wordt naar de actuele situatie geïnformeerd. Op de radio worden nog steeds volop waarschuwingen gegeven. Er is wel een positieve wijziging in de berichtgeving met betrekking tot de te volgen baan van de cycloon. Daman heeft zijn koers verlegd en zal waarschijnlijk via de Oostelijke eilandengroepen van Fiji passeren. (Wij zitten westelijk)
Om 10 uur schijnt de zon weer volop en lijkt alles normaal. Bij de receptie van het ressort worden met regelmaat uitdraaien met weerkaarten opgehangen zodat wij per uur over de situatie worden geïnformeerd. Uit berichtgeving op de radio blijkt dat de cycloon Daman de gemoederen op Fiji behoorlijk bezig houdt. Via faxen bij de receptie wordt al duidelijk dat het hele vliegverkeer op en rond Fiji volkomen is verstoord. Vluchten zijn vervallen of worden met zeer grote vertragingen uitgevoerd. Bij ons naderende vertrek op 8 december geeft dit al te denken wat de consequentie voor ons zal zijn.
De rest van de dag blijft het redelijk zonnig en betrekkelijk kalm. Suzan en Jenny krijgen wat kooktips over het koken in Fiji. Er wordt geproefd van een heerlijke curry en de dames krijgen een recept mee. Er wordt vervolgens gesnorkeld onder begeleiding van Ronnie onze Fiji watersportman. Suzan en Jenny hebben de smaak te pakken zullen zodra de situatie het toelaat met Ronnie in zijn motorboot naar het rif varen om daar te snorkelen. Door mijn snor loopt bij mij de duikbril steeds vol hetgeen mij doet besluiten mij maar met andere dingen bezig te houden. Er stond voor vandaag voor een aantal mensen het vertrek gepland maar behoudens 1 helikopter die 2 nieuwe gasten aflevert zijn alle verbindingen met het hoofdeiland niet mogelijk. Voor een aantal gasten dus een langer verblijf op dit paradijselijke eiland. Er zijn grotere straffen denkbaar. Om 4 uur volgt het bericht dat de cycloon zijn koers verder naar het oosten heeft verlegd en waarschijnlijk aan Fiji voorbij zal gaan. Gezien de onvoorspelbaarheid van cyclonen blijft echter enige waakzaamheid geboden.
Tijdens deze periode maken wij kennis met een bijzonderheid op dit kleine eiland. Matamanoa eiland is de broed en verblijfplaats van een zeer zeldzame vogel. Deze vogel de Nocturnal Storm Petrol komt in dit gebied voor op Matamanoa en Madriki (een onbewoond eiland) Deze vogel is een zeer schuwe grote zwarte vogel die in de nacht actief is. Vooral bij slecht weer op komst waarschuwt de vogel met een soort kindergehuil hiervoor. Een echte stormvogel dus. Wij hebben dit goed gemerkt en s’nachts het angstaanjagend gekrijs gehoord.
Tijdens het diner wordt door de manager aangegeven dat alle de andere dag vertrekkende gasten er goed aan doen de eerste boot die het eiland aan zal doen te nemen omdat niet kan worden gegarandeerd dat later op de dag nog boten het eiland zullen aandoen. De eerste boot wordt verwacht om 10.30 uur terwijl wij een afspraak hebben voor een watertaxi voor 14.30 uur. In overleg wordt besloten het in de morgen van 8 december nogmaals te bekijken. Er kan dan worden beslist wat te doen.
Voor de vertrekkende gasten wordt aan tafel een serenade gebracht door de huisband. Bij ons worden 2 verzoeknummers gespeeld. Ook neemt het voltallig bedienend personeel met een door allen gezongen lied afscheid van ons en de andere vertrekkende gasten. Wij moeten beloven ooit terug te komen op dit droomeiland.
Na het eten nog even wat nagepraat met wat andere gasten en naar bed. Overigens bleken de in de morgen gearriveerde 2 nieuwe gasten Nederlanders. Wij waren tot dat moment de enige Nederlanders. Naar bed en maar weer kijken wat het weer morgen doet.
Peter

• 11 December 2007 - 15:12

Kees En Rita:

was wel ff schrikken van die tornado gelukkig alles goed wij zitten nu in thailand www.sajorin.com groeten en veel plezier

• 11 December 2007 - 16:06

RiaT:

Dit is echt het paradijs op aarde.
    (gezien jullie foto's)

Peter en Jenny, Jan en Suzan

Wordt reisverslag van Suzan en Jan en Jenny en Peter. Reis gaat via Hong Kong naar Aukland Nieuw Zeeland. In Nieuw Zeeland wordt een camperreis gemaakt over het Noorder en Zuider Eiland. Vanuit Christchurch wordt vervolgens gevlogen naar Fiji waar op een resort op een van de eilanden 6 dagen wordt doorgebracht om vervolgens door te vliegen naar Sydney Australie waar wij nog een aantal dagen zullen zijn om tenslotte via Hong Kong terug te vliegen naar Nederland.