De gletsjers van Franz Josef en Fox - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Peter en Jenny, Jan en Suzan Stroober en Majoor - WaarBenJij.nu De gletsjers van Franz Josef en Fox - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Peter en Jenny, Jan en Suzan Stroober en Majoor - WaarBenJij.nu

De gletsjers van Franz Josef en Fox

Door: Jenny

Blijf op de hoogte en volg Peter en Jenny, Jan en Suzan

19 November 2007 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

19 november
We staan op om zeven uur. Openen de gordijnen en zien de besneeuwde toppen van de hier twee bekende bergen, Mt. Tasman 3498 m., Mt. Cook 3754 m. daarboven een strakblauwe lucht. Met Jan en Suzan afgesproken dat we na het ontbijt twee gletsjers gaan zien, de Franz Josef Glacier en de Fox Glacier. Deze liggen in het Westland (Tai Poutini) National Park. In het westen van dit park vind je kilometerslange zandstranden en stille meren, in het oosten metersdikke gletsjers met dik besneeuwde bergen. Daartussenin is een 20 km. brede strook van weelderig regenwoud. Prachtig! Eerst maken we een wandeling naar de uitlopers van de 13 km. lange Franz Josef gletsjer waarvan het ijs op sommige plaatsen 300 m. dik is, echt ongelooflijk wat we daar zien. We hopen daar ook kea’s (bergpapegaai) te zien. We horen ze wel, maar zien ze niet. Daarna rijden we naar de Fox, 25 km. verderop. Jan rijdt, Suzan en ik achterin de camper, via een slingerende weg door de bergen. Was niet echt geweldig, heb met m’n ogen dicht gezeten. Maar het was de moeite waard. Ook hier weer een overweldigende wandeling naar het uiteinde van de gletsjer. We zien met onze verrekijker mensen lopen op de gletsjer. Rondom ons watervallen, stukken rotsblokken die zomaar naar beneden kunnen komen (daar wordt ook voor gewaarschuwd). Suzan en Peter spreken af dat ze een helicoptervlucht gaan maken naar de toppen van de bergen. Bij terugkomst in het Franz Josef village gaan ze boeken, maar helaas de bewolking is inmiddels te dicht, er wordt niet meer gevlogen. Misschien morgenochtend om half acht, dan is het weer helder wordt hen verteld. Inmiddels zijn we wel toe aan een drankje. We vinden een leuk terrasje waar ook nog eens “Happy Hour” is, dus dat komt goed uit voor ons Nederlanders. Morgen gaat onze tocht verder naar Lake Wanaka.
Jenny

• 19 November 2007 - 09:33

Daan:

Ik geniet zal zo van jullie foto's

XXXX

• 19 November 2007 - 11:38

Dennis Winterswijk:

Hallo Jan en Suus,

wat een leuke site! Een absolute aanrader is een cruise door Milford Sounds, helemaal in het zuid-westen van het zuider-eiland, dat vond ik een van de hoogtepunten van Nieuw-Zeeland. Geniet van jullie reis!.

• 19 November 2007 - 15:11

Biebko:

wat een schitterende kustlijn,en dan die bergtoppen met sneeuw erg mooi,als ik zo die biertjes op de foto ziet krijg ik er ook dorst van,peter denk aan je figuurtje met al die happy hours.wat voor bier drinken jullie eigenlijk???

• 19 November 2007 - 17:06

Henk En Betty:

Ik geniet van jullie reis verhalen
    en de fantastische foto's
    Geniet lekker verder .
    groetjes voor jullie
    alle vier.
    doei Betty

• 19 November 2007 - 20:33

Lenny:

Wat een contrasten in dat land! Genieten hoor. Ook voor ons hier in de kou, want jullie doen wel erg leuk verslag!
    Veel plezier en groeten!

• 19 November 2007 - 20:55

Ineke:

Wat ziet het er toch allemaal geweldig uit. In het echt is het waarschijnlijk nog vele malen mooier.Jullie zien er goed uit op de foto's. Het is duidelijk dat jullie er volop van genieten. Nog veel plezier en voorzichtig.
    Liefs Ineke

• 19 November 2007 - 22:30

Kees En Rita:

wat een prachtige natuur zeg! werkelijk eindeloos

• 20 November 2007 - 00:07

John & Marianne:

Vanaf de Gold Coast bij Brisbane even een reaktie. Het lijkt wel of Happy Hour bij jullie 24 uur duurt !
    Leuke foto's !Mooie verhalen !
    We genieten ervan.
    Jan en Suzan nog gefeliciteerd met jullie trouwdag ! Peter : wij vinden dat eigenlijk elke hoed je leuk staat ; we gaan een keer op roxenisse de baan op met onze lederen hats.
    Groetjes , hugs and kisses, mates !!!

• 20 November 2007 - 11:23

Hetty:

het is geweldig jullie zo te volgen op deze reis.

• 20 November 2007 - 12:44

Riek En Dick:

Blijven elke dag weer genieten van jullie belevenissen.
    Kea's zullen jullie zeker gaan zien op de
    parkeerplaats voor de Homer Tunnel ri.
    Milford Sound. Zijn gek op appels !!
    Dagcruises zijn direkt te boeken als
    last minute bij de boekingskantoren in
    de vertrekhal van Milford.
    Is ook nog een leuke overnachtingsplaats
    halfweg tussen Te Anau en Milford
    (zonder voorzieningen)
    Zijn misschien in Manapouri ook nog lastminutes voor de overnight cruise met
    de Fjordland Navigator.
    Veel plezier nog.

• 20 November 2007 - 16:58

Joop/mieke:

Kijk uit met die papegaaien. In Nederland zijn mensen erg ziek geworden bij een vogelshow.
    lfs. jullie trouwe lezers.