De westkust, Punakaiki en Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Peter en Jenny, Jan en Suzan Stroober en Majoor - WaarBenJij.nu De westkust, Punakaiki en Franz Josef - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Peter en Jenny, Jan en Suzan Stroober en Majoor - WaarBenJij.nu

De westkust, Punakaiki en Franz Josef

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Peter en Jenny, Jan en Suzan

18 November 2007 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Zaterdag 17 november.
Om 7.00 uur de gordijntjes open en………een stralende zon aan een strak blauwe hemel. Hopelijk blijft dit zo, want zoals de Nieuw Zeelandse groep “Crowded House” zingt “Four saisons in one day”, zo kan dat hier gaan.
Vandaag gaan we het prachtige Abel Tasman N.P. verlaten (als deze Nederlander in 1642 de Nederlandse vlag had geplant, hadden ze hier nu Nederlands gesproken i.p.v. van Engels, Cook deed dit 120 jaar later beter).
We gaan vandaag een tocht maken van plmn. 275 km. over, wat men zegt de mooiste kustroute van Nw.Zlnd via Westport naar het ons allen wel bekende plaatsje Punakaiki om daar de “Pancake rock’s” te bewonderen.
Onderweg rijden we door plaatsjes waar we kerstbomen opgetuigd zien staan in etalages, raar hoor midden in de zomer. Wat mij ook opvalt is dat er veel dode dieren langs de kant van de weg liggen. Alle wegen gaan dwars door mooie natuur, dus er steekt nogal eens wat de weg over. Je ziet vachtjes in allerlei kleuren, van lichtgrijs, goudgeel, roodbruin, donker- bruin tot zwart en alles wat daar nog gevlekt tussen zit (nee geen honden of katten).
We rijden het eerste stuk van onze route weer door prachtige natuur, bergen, beekjes, wijngaarden, gorges, valleien, het kan weer niet op, wat een afwisseling.
Om plmn. 16.00 uur zijn we in Punakaiki bij de Pancake rock’s. Schitterend wat een prachtig natuurverschijnsel, die uitgesleten rotsen, met windgaten waar het water met kracht doorheen wordt gestuwd en een schitterende kustlijn. Hopelijk is al dit moois goed op de foto’s te zien. ’s Avonds lekker gegeten in een stampvolle en oer-gezellige taveerne bij de campground. Er is hier altijd prima kwaliteit vlees (sirloins, rib-eyes en lambs-chops) en natuurlijk volop vis. De mannen hebben o.a. mosselen gegeten die in een groene schelp zitten en heel groot en vlezig zijn, heerlijk, zo zie je ze bij ons niet (meer?).
Na het eten nog een strandwandeling gemaakt. De zee is hier altijd te woest om in te zwemmen. Daarna nog een schitterende zonsondergang gezien om 20.45 uur. Afzakkertje bij Peet en Jen gedronken en om 22.30 in de kooi.

Zondag 18 november.
Het is weer een stralende dag en het gaat een reisdag worden van 225 km. naar de Franz Josef Gletsjer, via Greymouth en Hokatika.
We rijden weer langs een prachtig stuk ongerepte kust, waarbij we regelmatig de besneeuwde toppen van de Southern Alps zien. Mooi gezicht, de ene kant de zee, de andere kant de bergen. Na de koffie-pauze aan Lake Ianthe zijn we al om 14.00 op de Camp-ground. We krijgen weer mooie plaatsen en hebben onderweg al een blik van de gletsjer opgevangen.
Peter en ik zijn van plan om morgen een helikopter vlucht te gaan maken over de bergen met een landing in de sneeuw, maar dan moet het wel helder weer zijn en niet bewolkt.
Jenny en ik zorgen voor de lunch, die we buiten nuttigen op onze privéterrassen, de rest van de dag nemen we ons voor lekker te luieren (alleen nog een wasje draaien). Ik moet natuurlijk nog wel even m’n verslagje uittypen. Dan nog even het programma voor morgen doorspreken en plannen maken want er valt weer heel wat te gaan doen en zien.
Suus.

• 18 November 2007 - 11:28

Petra & Hans:

Wat een natuurschoon, ruimte en rust! Jullie kunnen het hier nooit meer wennen.
    Wij genieten volop mee! XXXX

• 18 November 2007 - 19:24

Joop/mieke:

29 okt. vertrokken? welk jaar? Zoveel belevenissen,zoveel gezien. Voor ons is het is een spannend boek met prachtige plaatjes. lfs uit koud Nederland met jawel al twee dagen nachtvorst en smorgens ijskrabben natuurlijk.

• 18 November 2007 - 21:32

Mary & John:

Geweldig jullie reisverslag, wat zullen jullie genieten. Alle foto's bekeken, fantastisch. Een dikke knuffel van ons.

• 20 November 2007 - 14:34

Hilda De Busschère:

Wat is dit leuk om te volgen zeg.
    Alle reisverslagen en foto's vandaag op mijn gemak bekeken.
    Wat een belevenis voor jullie.
    Daar raak je niet over uitgesproken.
    Ik ben al opgewonden over mijn midweek 3 t/m 7 december naar Epe in Gelderland.
    Ik wens jullie nog heel veel moois toe.

• 25 November 2007 - 13:51

Rene En Marijke:

Indrukwekkende foto's en niet alleen van wege het natuurschoon maar ook omdat jullie er zichtbaar zo uitbundig van genieten.
    Ook wij genieten mee!
    Groetjes.

• 26 November 2007 - 07:39

Hilda De Busschère:

Hoi, heb mijn vorig berichtje tóch nog gevonden. had beter moeten zoeken.
    Doei, doei,
    Hilda

Peter en Jenny, Jan en Suzan

Wordt reisverslag van Suzan en Jan en Jenny en Peter. Reis gaat via Hong Kong naar Aukland Nieuw Zeeland. In Nieuw Zeeland wordt een camperreis gemaakt over het Noorder en Zuider Eiland. Vanuit Christchurch wordt vervolgens gevlogen naar Fiji waar op een resort op een van de eilanden 6 dagen wordt doorgebracht om vervolgens door te vliegen naar Sydney Australie waar wij nog een aantal dagen zullen zijn om tenslotte via Hong Kong terug te vliegen naar Nederland.